تغیر مسیر یافته از - شرح فروع الکافی
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

شرح فروع الکافی (کتاب)





شرح فروع الکافی تالیف محمد هادی بن محمد صالح مازندرانی (م ۱۱۲۰ ق) تنها شرحی است که بر کتاب فروع کافی و به زبان عربی و در ۵ جلد نوشته شده است.


۱ - معرفی اجمالی



این کتاب، شرحی بر کافی است که ملا هادی در تکمیل شرح پدرش بر کافی نگاشته و ظاهرا در بین سال ۱۰۹۰ تا ۱۱۰۶ ق، تالیف شده و به گفته علامه تهرانی تنها شرح بر فروع کافی است و شامل شرح کتاب الصوم ، حیض ، جنائز ، صلاه ، الزکاة، الحج می‌باشد. محققین این کتاب آقایان محمد جواد محمودی و محمد حسین درایتی می‌باشند.

۲ - ساختار و محتوای کتاب



اسلوب این کتاب قبل از این که اسلوب حدیثی باشد، فقهی است. مولف در این کتاب مسلک علمائی چون محقق و علامه و شهیدین را در این کتاب پیموده و بعد از کتابت عنوان باب، اقوال مختلف در آن باب را ذکر می‌کند سپس ادله و بعد بحث تامی از آن مبحث ارائه می‌نماید و با استناد به کتب لغت مانند صحاح و نهایه و قاموس و مغرب، به شرح احادیث باب می‌پردازد و در مواضعی مباحث رجالی مرتبط با احادیث را ذکر می‌کند.
شارح از مجلسی اول به محقق تعبیر می‌نماید و مطالبی نقل می‌کند و همچنین از علامه مجلسی مطالبی را نقل نموده و از ایشان به عنوان دائی خود تعبیر می‌کند، وی از والد خود نیز در کتابش نقل کرده است.
از فهوای کلام ایشان استفاده می‌شود که از کتاب مشرق الشمسین شیخ بهائی و کتب علامه حلی و کتب شهید مخصوصا ذکری نقل نموده است.
محقق کتاب، نص احادیث و کلمات علماء را با مصادر اصلیش تطبیق داده و در حاشیه از اعلام و اسماء وارده در کتاب با ذکر ترجمه مختصری برای آنان، اشاره‌هایی کرده است وی همچنین کلمات و لغات نادری را که مولف شرح ننموده، شرح کرده و فهارس متنوعی را برای آسانی مراجعه طالبین، مهیا کرده است.
کتاب با مقدمه‌ای از دبیر کنگره بین المللی شیخ کلینی و مقدمه‌ای از محقق در سه فصل شامل مطالبی در باره مولف و کتاب و روش تحقیق وی در کتاب، شروع می‌گردد. جلد اول شامل شرح کتاب الطهاره است، جلد دوم شرح کتاب الحیض و الجنائز و الصلاه می‌باشد در جلد سوم شرح کتاب الصلاه و الزکاه را مشاهده می‌کنیم و در جلد چهارم شرح کتاب الصیام و الحج عنوان شده است و در پایان که جلد پنجم می‌باشد شرح کتاب الحج به معرض گذاشته شده است.
نسخه خطی: هفت نسخه خطی از این شرح شناخته شده است.

۳ - فهارس کتاب



کتاب دارای ۱۱ فهرست می‌باشد که شامل: فهرست آیات، احادیث، اعلام، ادیان و فرق و مذاهب، جماعات و قبائل، اماکن، حوادث و غزوات و وقائع و ایام، کتب وارده در متن، اشعار، مصادر و مراجع تحقیق و فهرست محتویات و موضوعات کتاب میباشد.
[۱] شرح فروع الکافی، محمد هادی بن محمد صالح مازندرانی، ج۱، ص۵۲۵.


۴ - پانویس


 
۱. شرح فروع الکافی، محمد هادی بن محمد صالح مازندرانی، ج۱، ص۵۲۵.


۵ - منبع



نرم افزار جامع الاحادیث، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور).


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب حدیثی شیعه




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.